Skoda Octavia 1.5 TSI 150

För inte så särskilt många år sedan var Skoda ett bilmärke som i mångt och mycket ansågs vara ett skämt. Då tillverkades nämligen skräp, bilar som på olika sätt inte höll måttet vad gäller varken kvalitet, väghållning eller körglädje. Tiderna förändras dock och idag gäller en helt annan bild av det tjeckiska märket. Allt började med att VW-gruppen köpte upp Skoda; det var först då som allting förändrades till det bättre. En av de mest populära bilmodeller som lämnat Skoda-fabriken genom tiderna är Octavia. Det här är en familjebil som ända från lanseringen har imponerat med stora utrymmen och god ekonomi. Den är billig att äga, samt att köpa in. Skulle det av någon anledning inte gå bra att snacka till sig en bättre ränta på sitt bolån hos banken, går det alltid att glädja sig åt en bil som är billig i inköp. Men körglädjen då? Jodå, det finns också. Vi ska här se vad Octavia med 1.5-litersmotor kan bjuda på.

Den Octavia vi provat är av 2019-års modell. Här i kombiutförande (den överlägset vanligaste varianten i Sverige) med en fyrcylindrig motor på 1.5 liter och 150 hästkrafter. Den här motorn hittar man förstås i andra bilar som tillhör VW-gruppen och förekommer i bland annat VW Golf med 130 hästar. 1.5:an ersätter den gamla TSI-motorn på 1.4 liter, men med samma motoreffekt och vridmoment. Den nyare varianten har variabel cylinderavstängning, vilket innebär att 2 cylindrar ibland stängs av vid färd för att spara bensin.

Hur fungerar då den här motorn i Octavia? Riktigt bra. Den har gott om kraft från låga varv och går mycket tyst. Många ägare av bilar med den här motorn har problem med att den rycker från låga varv på 1:ans växel, samt att den tappar kraft i vissa situationer. Inget av detta har upptäckts på det testade exemplaret; den gick ryckfritt och drog fint genom växlarna. Den 6-växlade manuella lådan är en fröjd att hantera och funkar fint ihop med övriga komponenter i drivlinan. Sprinten från 0 till 100 km/h går på ca 8.5 sekunder och det maximala vridmomentet är 250 nm. Toppfarten är en liten bit över 200 km/h.

Utrymmesmässigt räcker Octavian till för de allra flesta. Är man långbent som förare kan man möjligen snegla på den lite större modellen Superb istället, men ofta räcker Octavia gott till. Här finns gott om utrymme för knän och huvud. Bagageutrymmet är klassledande med hela 610 liters volym. Sittkomforten är också bra. Testbilen var utrustad med sportstolar, likt de som finns i den vassare RS-modellen fast med en billigare klädsel. Här sitter man fint och klarar långa pass på vägen.

Är då Octavian ett bra val? Ja, tveklöst – här handlar det om bra prestanda och utrymme till ett bra pris. En ny modell är att vänta inom kort.