Superbilar

Med begreppet superbil menar man bilar med extremt kraftiga motorer och otrolig prestanda, ofta paketerade i en ovanligt djärv design. De främst tillverkarna av så kallade superbilar är Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Pagani, Porsche och Aston Martin. I USA lägger man ofta betoningen på vad som finns under huven och i Europa betonas designen och den lyxiga känslan. Under 1960-talet började de stora biltillverkarna slå sig in på marknaden för superbilar och allt fler tillverkare började skapa iögonfallande kreationer. Under 1980-talet börjades det även med officiella tävlingar för superbilar. Termen superbil kom allt mer att beteckna en väldigt dyr bil med en så hög toppfart som möjligt och extrem acceleration som ett grundläggande krav. Har man bråttom ute på vägarna och har ett par miljoner som bränner på fickan, kan säkert en Bugatti Veyron Super Sport falla en i smaken. Superbilen gör 0 -100 km/h på 2,5 sekunder, och har en toppfart på 434 km/h. Jämför detta med en av de absolut snabbaste familjebilarna Volkswagen Golf R Sportscombi, som trots sin enorma prestanda, ändå behöver över den dubbla tiden med 5,1 sekunder för att komma upp i 100 km/h.

Teknologiska fordon

Den senaste trenden är att superbilar även uppvisar teknologiskt avancerade funktioner. Det kan vara alltifrån Porsche som arbetar med ljudmikrofoner som lyssnar av i vägbanan efter vattenstänk för att förändra bilens egenskaper till Tesla som nu introducerar sina helt självkörande bilar. Superbilar går även i täten för att använda nya helt unika, ofta lättare, material i sina konstruktioner. Precis som tävlingslöpare man ser på OS har betydligt mer minimalistiska skor än gemene man som joggar i den närliggande parken, kräver superbilar en mer strömlinjeformad design när de når otroliga toppfarter. Nu är det ändå betydligt enklare att ha råd med kvalitativa skor som exempelvis birkenstock än att hosta upp ett par miljoner för en supersportbil. Nya bränslen och luftgenomströmningssystem för att kyla ner motorerna är också något som bilarna alltid ligger i framkant med. Men ett som är säkert är att dessa bilar alltid har varit extremt dyra och något som de flesta bilköpare bara kan drömma om.

Budgetvariant

En begagnad Porsche i mellanklassen har de flesta åtminstone i teorin råd att spara ihop till men frågan är om den ens kvalificerar sig in på listan över superbilar. Det finns även andra bilmärken, om än inte billiga, men som ändå kan finnas inom räckhåll för den drömmande bilentusiasten. En begagnad Audi R8 som genomgått Volkswagens validetsprogram håller även efter 30 000 mil och kan fås för under en halv miljon. Också en BMW E60 M5 kan vara inom räckhåll ekonomiskt, åtminstone teoretiskt, även om en sådan nätt och jämnt kan kallas superbil. Förmodligen ligger mycket i aspekten att något är en superbil, just av orsaken att de i princip är omöjliga att äga för majoriteten.