Med fokus på klimat och hållbar konsumtion är en laddhybrid ett mycket bra alternativ till bilar drivna på enbart diesel eller bensin. Laddhybriden, eller plug-in-hybriden, har till skillnad från elbilen både en plug-in för uppladdning av el och en förbränningsmotor. Precis som den renodlade elbilen har även en en laddhybrid ett batteri som kan laddas upp. I kombination med att köra på ren el tankar man också laddhybriden med bensin, eller i förekommande fall, diesel. En laddhybrid behöver absolut inte vara tråkig. Det finns till exempel SUV:ar som har utrustats med större elmotorer för att få en bättre kapacitet. Detta i kombination med en förfinad fyrhjulsdrift vässar definitivt köregenskaperna. Det finns alltså laddhybrider som har tagits fram utifrån en kombination av både miljötänk och ren körglädje. Om man beslutar sig för att skaffa sig en plug-in-hybrid kan man få viss ekonomisk hjälp i form av en miljöbilsbonus, som man kan ansöka om.
När man kör en laddhybrid arbetar bilens elmotor tillsammans med en bränslesnål motor för att med minsta möjliga bränsle ta bilen dit den ska. Förutom att laddhybrider i gemen går mycket tyst finns det också de som har utrustats med sportiga detaljer som får dem att stå ut i mängden. I en laddhybrid behöver man dessutom aldrig vara orolig över att batteriet ska ta slut innan man når fram till sin destination, eftersom bränslemotorn rycker in när det behövs. Det gör att en laddhybrid är ett mycket bra alternativ även för den som kör långa sträckor. En laddhybrid föredrar att använda sig av elmotorn och gör så upp i ganska höga hastigheter. Vid mycket höga hastigheter kombinerar den samtliga motorer för att få den effektivaste driften som dessutom tar hänsyn till miljön. Batteriet laddas under natten och det tar runt 3 till 5 timmar att ladda det från tomt till fullt.
Om man jämför en laddhybrid med en ren elbil är räckvidden en viktig skillnad. En ordinär elbil idag kommer runt 20 till 28 mil på en laddning, efter det måste batteriet laddas upp igen. Dessutom måste man ta med i beräkning att det kanske inte finns laddstationer att tillgå överallt. Hur långt man in de facto kan köra på en laddning beror också på vilken hastighet man kör i och hur kallt det är ute. Krasst bör man räkna med att man kommer knappt tre fjärdedelar av uppgiven räckvidd under vår, sommar och höst då det råder mera optimala förhållanden. Vid sträng kyla krymper räckvidden till bara en tredjedel av räckvidden eftersom en stor del av elen går åt till att värma kupén. Andra faktorer man bör räkna in är hur mycket övrig elutrustning som används medan man kör.
Det kan tilläggas att utvecklingen vad gäller både elbilar och laddhybrider är på frammarsch och man räknar med att många fler laddstationer ska finnas tillgängliga i framtiden samt att bilarnas batteriräckvidd överlag kommer att bli allt längre.